القائمة الرئيسية

الصفحات

في يوم من الأيام أخبرتني ابنتي فاتن انها تريد أن تحدثني بموضوع هام ومصيري يتعلق بمشكلتها,وجلبت القهوة وجلست بجانبي في الصالون وقالت لي:

باقي القصة في أول تعليق👇👇👇👇👇


– أمي أنت تعرفين أننا لم نترك طريقة للحصول على ولد إلا وجربناها ولكن دون فائدة وقد قال لنا الدكتور أن الطريقة الوحيدة والأخيرة التي بقيت لنا هي استئجار الرحـ.ـم وقد اقترح الدكتور أن تكوني أنت … وشعرت بالدنيا تدور بي , كانت تتحدث بحماس وانفعال والأمل في عيونها لأنها كانت تحب فارس زوجها كثيراً وكان فارس يريد الحصول على ولد بأي ثمن وأمسكت يدي تقبلها وهي تتوسل لي.. أرجوك أمي ..أرجوك..

كنت أنا أيضاً أحب فارس ولكن ليس كما تحبه ابنتي ولكن كنت أشعر أنه مثل ابني عصام ولم أكن أتخيل يوماً أنهم سيضعون سـ.ـائله المـ.ـنوي في رحـ.ـمي لكي أحمل بولده كانت الفكرة أكبر من قدرتي على التصور وقررت أن لا أفكر في هذا الأمر كي أخفف قليلاً من قلقي وشعوري بالاضطراب.

أحضروا لي الأوراق للتوقيع ثم انصرف الجميع وبقيت لوحدي مع فارس وفاتن وكانا سعيدين للغاية أما أنا فكنت أشعر أنني ارتكبت خطأ كبيراً وأخبرتهم أنه كان يفترض بنا أن نأخذ رأي عصام قبل أن نبدأ هذا الأمر,

ولكن فاتن أخبرتني أن الأمر يجب إن يبقى سراً بيننا كي لا يعرف الولد في المستقبل أنها ليست أمه الحقيقية.

وفي اليوم التالي ذهبنا معاً إلى عيادة الدكتور خالد حيث قام بالكشف علي وإجراء تصوير بالسونار وقال أن رحـ.ـمي بوضعية جيدة جدا لاستقبال السـ.ـائل المـ.ـنوي وأن علينا الانتظار حتى فترة الخصـ.ـوبة لنقوم بعملية التلـ.ـقيح .

وفي اليوم التالي أتت فاتن في الصباح على غير عادتها وأخبرتني أنها أخذت إجارة من عملها خصيصاً لكي تحدثني في موضوع هام وقالت لي أن هناك مشكلة تتعلق بالفلوس وأن عملية التلقيح الصناعي ستكلف مبلغاً كبيراً … وكانت تـ.ـدخن ويديها ترتجف ثم قالت لي: أمي لماذا لا نجري عملية التـ.ـلقيح بالطريقة العادية ؟

ولم أستوعب طلبها في اللحظة الأولى .. ولكني .. يتبع






ابتسمت سارة: شكرا ياام

امل: اه وعلى فكرة هما بعتوني اقولك انهم اتصلوا بالعريس وجاي بعد المغرب يشوفك وتتكلموا وبعدها تنزلو تجيبو الدهب

سارة: تمام

قعدت سارة عـLـي سريرهاوهي بتفكر وقررت بعد. كدة Oــش هاتسكت تاني عن حقها وقالت لنفسها: سكتت كتير عمري كله وماكسبتش ابا قهرتي من هنا ورايح هاقف قدام الدنيا بكل جراءة

شوية ومرات ابوها قالتلها: اجهزي الحج وصل

قامت بلامبالاة واطمئنت عـLـي شكلها بالمراية

وخرجت وهي سامعة مجاملات متبادلة من الكل

قالت لنفسها انـL اثار جانبية الحج نصر بما انه اكبر جزار بالمنطقة كلها ماتعاملتش معاه عن قرب بس باسمع عنه زي كل الناس كل شوية جــg|زة شكل واهله صعبين وابوه متجوز كتير وعنده اخوات كتير عزوة وعيلة كبيرة ولكن هو عنده بيت خاص بيه وبيشتغل لوحده بعيد عن اخواته

اول مادخلت قال: بسم الله ماشاء الله

كان جايب فاكهة وحلويات ولحمة وحاجات كتير


بقلم مرفت السيد

ابوها:تعالي ياسارة اقـoـدي هنا

تصر: عاملة إيه ياسارة

سلرة: الحمد لله

الأب: احنا هنسيبكم لوحدكم تتكلمو عـLـي راحتكم ياللا ياعبدالله ياللا يالمياء

مرات الأب لمياء: ربنا يتمم عـLـي خير

ونظر اليها ابوها نظرة معناها اوعي تزعليه


خرجوا وسابوهم


نظرت إليه رجل بمنتصف الخمسينات ولكنه طويل جدا وضخم جدا وسيم يعني كاريزما


ابتسم وقالها: اتفضلي انـL سامعك


_انا عـL!!وزo اسمعك الأول


** عـL!!وزo تعرفي ايه انـL راجل صريح


 


 


_عاوز تتجوزني ليه وانت عـLـي حسب مااعرف متجوز واتجوزت Gطلـ، ،ـقت كتير


ضحك وقال: شرع ربنا كله بالحلال وانا مقتدر وoــش هاخبي عنك السبب الحقيقي


 


بصي ياست البنات انتي حلوة ولافتة نظري من زمان عجبني برك بأمك وادبك وانا هعملك كل الي انتي عاوزاه انـL بغـ، ،ـضب الخلفة انـL اتربيت Gسط اخوات كتير وبحب العزوة


_تمام ياحاج بس انـL الي اعرفه انك بتتجوز كتير وتطلق بعد ماتاخد مزاجك


بصلها كالاسد الجائع لما ينظر لفريسته ** بصراحة لو Oــش مرتاح باطلق بس الكلام دة Oــش هايبقى عليكي انتي متتسابيش وانا ميهمنيش الفلوس


_وانا عـL!!وزo ضمان


** الضمان الي تطلبيه


_شقة باسمي برة بيتك ومهري يتشال بحساب باسمي بالبنك


** وانا موافق بس |لشـــ،،ــقة هاتبقى بالعمارة الي غير طاهر بيتي


_مفيش Oــشكله


** ننزل نشتري الشبكة وكتب الكتاب اخر الاسبوع


_ماشي مفيش Oـــ|نع بس طلباتي تتتفذ قبل |لجــg|ز


** ماشي كلامك بكرة هاخدك اشوفي |لشـــ،،ــقة وتكتبي العقد.كمان ياحاج سلامة ياللا بينا ننزل تشتري الدهب


اطلقت لمياء وامل الزغاريد وتهلل وجه الاب والاخ


 


وراحوا اشتروا الدهب ونصر جابلها كل الي طلبته ولبسهولها عند الصائغ


وروحو البيت اول مادخلت اخوها قالها: عملتي ايه مع نصر


قالت بحدة: طلبت ضمانات لمستقبلي


الاب: طلبتي ايه


** منزل باسمي وفلوس


الاب: جدعة


الاخ: يعني خلاص راضية وموافقة


_ايوة


الاب: عشان. كدة طلب Oــنى ياخدنا بكرة نتفرج عالشقة


_اه


 

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات